Pengenalan
Rencana yang dinilai dalam tugasan
ini adalah rencana yang bertajuk ‘OLMERT Penjenayah No 1 Dunia’ oleh
Mior Kamarul Shahid yang disiarkan di dalam majalah Milenia Muslim. Penilaian
ini akan merangkumi aspek-aspek pendekatan penulisan, aspek bahasa seperti
tatabahasa, pemilihan kata, ejaan dan tanda baca. Menurut Awang Sariyan (2009:
118) dalam bukunya yang bertajuk Tertib Mengarang Asas Retorik untuk Pelajar
dan Pendidik menyatakan terdapat enam syarat dan kaedah untuk menghasilkan ayat yang berkesan iaitu
kesatuan gagasan, kepaduan, penekanan atau penegasan, kepelbagaian,
kesejajaran, serta penalaran dan logika. Enam syarat dan kaedah tersebut akan
dibincangkan dalam bahagian aspek pendekatan bahasa. Dengan menggunakan enam
syarat dan kaedah penulisan tersebut, maka ayat yang berkesan dapat dihasilkan.
Pendekatan
penulisan
Karangan yang berkesan bergantung pada
ayat yang berkesan. Ayat yang berkesan pula ialah ayat yang dapat menampilkan
sesuatu fikiran atau maklumat dengan jelas. Ayat yang tidak sempurna, baik dari
segi bentuknya mahupun maknanya di samping tidak dapat menyatakan buah fikiran
secara berkesan merupakan ayat yang tidak berkesan. Terdapat enam syarat dan
kaedah untuk menghasilkan ayat yang berkesan. Syarat yang paling utama ialah
kesatuan, kepaduan serta penalaran dan logika manakala penekanan, kepelbagaian
dan kesejajaran dianggap unsur pelengkap. Kesatuan gagasan merupakan pendekatan
penulisan yang utama dalam penulisan. Kesatuan gagasan ialah di mana setiap
ayat hendaklah mendukung sesuatu gagasan atau idea. Gagasan atau idea tersebut
berfungsi dalam mengembangkan tema atau isu yang menjadi asas karangan.
Sesebuah karangan perlu bertunjangkan satu tema dan ayat atau isu pokok. Tema
itu memerlukan huraian dan pengembangan melalui ayatlah huraian itu dapat
dibuat. Maka jelaslah, setiap ayat dalam sesebuah karangan seharusnya berisi
satu gagasan yang jelas. Contoh yang terdapat dalam rencana ialah:
“Dengan
tersiarnya kenyataan angkuh Olmert di televisyen, secara spontan timbul
bibit menyampah kepadanya yang meluap-luap, terutamanya bila melihat raut
wajahnya yang tidak sedikit pun kelihatan ciri-ciri kemanusiaan. Riak
wajah dan nada suaranya menampakkan beliau adalah seorang yang tidak berhati
perut.”
Contoh
petikan rencana tersebut dalam memperlihatkan adanya kesatuan gagasan
yang hanya mempunyai satu tema yang berfokus pada satu topik iaitu tentang sikap
buruk Olmert sehingga menimbulkan pandangan negatif mengenai beliau. Secara
tidak langsung pembaca dengan mudah dapat memahami setiap gagasan yang ingin
disampaikan oleh pengarang iaitu perihal betapa buruknya sikap Olmert itu
sendiri.
Ciri
yang seterusnya ialah kepaduan yang bererti hubungan timbal balik yang
baik dan jelas antara unsur pembentuk ayat. Sesuatu ayat terbentuk kerana ada
jalinan antara kata dan frasa. Melalui jalinan antara kata dengan kata dan
frasa dengan frasa inilah terbentuknya ayat. Hubungan antara satu kata atau
frasa dengan kata atau frasa yang lain mestilah menepati perjalanan sesebuah
penulisan. Kepaduan ayat akan terjejas jika susunan kata dalam konteks tersebut
tidak menurut Hukum D-M. Menurut aturan ini, kata yang diterangkan (kata utama)
letaknya di hadapan kata yang menerangkan (penerang). Contoh yang terdapat
dalam rencana ialah:
“Masyarakat
dunia yang benci kepada kekejaman akan menyenaraikan Ehud Olmert, Perdana
Menteri Israel, sebagai orang yang paling dibenci di dunia hari ini.”
Berdasarkan
contoh di atas ini, didapati frasa ‘Ehud Olmert, Perdana Menteri Israel’ menepati
Hukum D-M. Hal ini kerana Ehud Olmert ialah individu yang hendak
diterangkan manakala Perdana Menteri Israel menerangkan siapakah sebenar
individu yang diterangkan.
Pendekatan penulisan yang
seterusnya ialah penalaran dan logika yang juga merupakan salah satu
unsur utama dalam penulisan. Penalaran berkait rapat dengan konsep daya hujah.
Penalaran juga dapat diertikan sebagai keupayaan untuk menggunakan daya hujah
yang baik. Dalam bahasa Inggeris, ada konsep reasoning yang kira-kira
sama ertinya dengan penalaran. Logika pula dapat diertikan sebagai sistem
berfikir, iaitu sesuatu gagasan disusun sehingga dapat diterima oleh akal yang
sihat. Logika atau sistem berfikir inilah yang memungkinkan berlakunya penalaran atau keupayaan untuk
menggunakan daya hujah secara baik. Ayat yang berdasarkan prinsip penalaran
atau logika menggambarkan bagaimana teraturnya dan jelasnya pemikiran penulis
sewaktu menghasilkan gagasan melalui ayat itu. Terdapat dua dasar dalam proses
berfikir secara logis iaitu takrif dan batasan sesuatu gagasan serta
generalisasi tentang sesuatu gagasan. Ada beberapa jenis takrif seperti takrif
sinonim, takrif yang berdasarkan etimologi, takrif formal dan takrif luas. Di
dalam rencana tersebut dapat memperlihatkan ayat berdasarkan prinsip penalaran
dan logika.
Contoh yang terdapat dalam rencana:
“Pada
awal Februari 2008, ramai tersentak apabila Olmert tanpa ragu-ragu
memberitahu dunia berhubung ikrar negaranya untuk melancarkan serangan terhadap
Hamas. Bagaikan seorang manusia yang tidak berperasaan dan tidak
peduli pandangan dunia terhadap negaranya, Olmert dengan kasar mengatakan
bahawa negaranya akan bertindak balas sekeras-kerasnya terhadap rakyat
Palestin.”
Melalui
contoh petikan ini, ayat tersebut menggambarkan bagaimana teraturnya dan
jelasnya pemikiran penulis sewaktu menghasilkan gagasan melalui ayat itu.
Inilah syarat yang patut dipenuhi oleh setiap penulis supaya pembaca tidak
terseksa oleh kekabutan pemikiran penulis.
Selain itu, penekanan atau penegasan
juga merupakan salah satu pendekatan penulisan yang penting. Penegasan menjadi
ciri yang dapat memberikan ayat yang berkesan. Ayat yang dapat menonjolkan
sesuatu gagasan yang sekali gus menjadi tema ayat ialah ayat yang berkesan. Salah
satu cara untuk menimbulkan penegasan ialah mengubah kedudukan bahagian
tertentu dalam ayat. Bahagian yang berisi gagasan yang hendak ditegaskan
hendaklah dipindahkan ke hadapan. Dalam tatabahasa, ada susunan ayat yang disebut songsang atau disebut sebagai
penyongsangan ayat. Ia bermaksud dalam susunan ayat yang biasa, bahagian subjek
ayat diletakkan di hadapan manakala bahagian predikat terletak di belakang. Penggunaan
tatabahasa yang baik dapat menghasilkan ayat dan bahasa yang berkesan.
Contoh petikan rencana yang
mempamerkan penegasan menggunakan penyongsangan ayat ialah :
“Sungguh
lucu tindakan itu kerana menganggap serangan balas terhadap Hamas berikutan serangan
roket dari Gaza yang menyebabkan tiga rakyatnya cedera.”
Penegasan ayat juga boleh dibuat
dalam bentuk pemasifan ayat serta mengulang unsur tertentu dalam ayat. Penegasan
sesuatu gagasan dalam satu ayat dapat juga dihasilkan dengan mempertentangkan
dua kenyataan. Teknik ini membolehkan kita berfikir secara positif dan negatif
sekaligus. Selain itu, untuk menimbulkan penegasan adalah dengan mengulang
unsur tertentu dalam ayat seperti yang terdapat dalam rencana. Contoh petikan rencana:
“Soalnya
orang yang bertanggungjawab mencetuskan jenayah ini terus bebas dan
tidak dikenakan sebarang tindakan. Perbuatan jenayah mereka ini bukan
tidak disenangi oleh majoriti masyarakat antarabangsa. Malah, satu kumpulan hak
asasi manusia Israel yang tidak mahu dikenali telah mewujudkan laman web untuk
mempamerkan jenayah-jenayah yang telah dilakukan oleh Israel.”
Contoh
di atas ini dapat dilihat pengulangan kata jenayah yang menjadi kata
kunci dalam ayat itu. Pembaca dengan cepat dapat menangkap tema ayat atau
gagasan yang ingin disampaikan oleh penulis iaitu mengenai jenayah yang telah
dilakukan oleh pihak yang terbabit.
Selain itu, kepelbagaian
juga adalah salah satu prinsip dalam penulisan yang menjadi unsur pelengkap.
Kepelbagaian bererti kelainan bentuk yang digunakan untuk menyatakan sesuatu
maksud. Kepelbagaian bentuk bahasa dapat dizahirkan dalam tulisan dengan
memanfaatkan unsur seperti sinonim (kata seerti), kepelbagaian pola dan jenis
ayat, kepelbagaian ayat aktif dan ayat pasif, serta kepelbagaian yang
melibatkan perubahan kedudukan sesuatu unsur dalam ayat. Paduan kepelbagaian
tersebut dapat menghidupkan tulisan, di samping dapat mengelakkan rasa jemu
pada pembaca.
Dalam rencana tersebut dapat
memperlihatkan adanya kepelbagaian dalam ayat dengan menggunakan kata sinonim
(kata seerti). Contoh petikan rencana:
“Inilah
perbezaan persepsi yang berlaku di antara negara yang menyokong dan
menentang Yahudi.”
Berdasarkan
contoh di atas ini, kata persepsi bersinonim dengan pandangan atau
pendapat. Penggunaan kata sinonim ini secara tidak langsung dapat
menarik minat pembaca sekali gus menambahkan pengetahuan pembaca.
Kesejajaran
juga merupakan prinsip penulisan yang penting dalam ayat yang berkesan.
Kesejajaran juga dianggap sebagai unsur pelengkap. Kesejajaran bermaksud
sesuatu gagasan atau idea yang dinyatakan dalam bentuk kata nama (gaya nominal)
hendaklah diikuti oleh gagasan lain (yang sama fungsinya) dalam bentuk kata
nama juga.
Contoh ciri kesejajaran dalam
petikan ialah :
“Bagi
rakyat dan negara yang mempunyai kepentingan dengan Yahudi, khususnya Amerika
Syarikat, mereka tidak akan meletakkan kesalahan sepenuhnya
kepada Israel walaupun pada permukaan, mereka cuba menyembunyikan pendirian
sebenar.”
Semua
kata yang berhuruf tebal itu merupakan kata kunci yang mendukung gagasan dalam
ayat tersebut. Dapat diperhatikan bahawa semuanya berbentuk kata nama. Bentuk
ini juga disebut sebagai gaya nominal. Andai kata salah satu kata itu ditukar
bentuk menjadi kata kerja, hilanglah ciri kesejajaran. Hal tersebut dapat
mengurangkan kelancaran penampilan gagasan sehingga ayat menjadi kurang
berkesan.
Perubahan bentuk salah satu kata
yang sama fungsinya dalam ayat menghilangkan ciri kesejajaran dan akan
menjejaskan keberkesanan ayat. Pemilihan bentuk kata kerja (gaya verbal) perlu
digunakan secara tekal agar terpelihara ciri kesejajaran ayat. Kita mempunyai
pilihan sama ada mahu menggunakan ayat gaya nominal ataupun gaya verbal.
Perbincangan mengenai ciri kesejajaran dapat melahirkan ayat yang berkesan.
Aspek Bahasa
Menurut Kamus
Dewan edisi keempat, 'bahasa' membawa maksud sistem lambang bunyi suara yang
dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan manusia iaitu antara seorang
individu dengan individu yang lain. Manakala menurut Awang Sariyan pula bahasa
merupakan alat atau senjata komunikasi, baik dalam komunikasi lisan mahupun
komunikasi tulisan. Oleh itu, penguasaan sistem bahasa amat penting kerana
setiap unit bahasa yang digunakan, sama ada kata, frasa, klausa mahupun ayat
ada sistemnya. Demikian juga halnya dengan bagaimana kata dieja atau ditulis.
Dalam penulisan, penguasaan sistem bahasa amat penting kerana bahasa tulisan
lazimnya perlu lebih teratur daripada bahasa lisan. Dalam tulisan,
segala-galanya mesti ditunjukkan dalam bentuk penyataan maklumat atau mesej
yang penuh teratur dan lengkap, iaitu dengan kata lainnya menggunakan bahasa
yang teratur.
Ejaan
Kesalahan ejaan
sering kali berlaku dalam mana-mana artikel. Keadaan ini juga turut berlaku
dalam artikel Olmert Penjenayah No 1 Dunia. Perkara ini perlu diberi perhatian
kerana kadangkala kesalahan ejaan turut menyebabkan maksud yang hendak
disampaikan tidak dapat disampaikan dengan baik. Antara contoh kesalahan ejaan
yang terdapat dalam artikel ini ialah:
“Alasan, serangan Hamas itu berlaku
sewaktu tempoh gencaan senjata bermula 18 Januari 2009 setelah Gaza
bertalu-talu diserang selama 22 hari sebelum itu, juga tidak berpandukan kepada
keadilan.”
Berdasarkan petikan rencan diatas,
sememangnya terdapat kesalahan ejaan. Kesalahan
ejaan dapat dilihat pada perkataan ‘gencaan’. Jika dilihat yang
sepatutnya ‘gencaan’ tersebut dieja sebagai ‘gencatan’. Sebagai contoh:
“Alasan, serangan Hamas itu berlaku
sewaktu tempoh gencatan senjata bermula 18 Januari 2009 setelah Gaza
bertalu-talu diserang selama 22 hari sebelum itu, juga tidak berpandukan kepada
keadilan.”
Contoh kedua yang terdapatnya kesalahan ejaan ialah dalam petikan:
“Anak-anak kehilangan ibu bapa
tempat bergantung, ibu bapa kehila-ngan anak-anak yang mereka sayangi, iksteri
kehilangan suami dan suami kehilangan isteri dan sebagainya.”
Jika dilihat dalam contoh ayat dari petikan rencana ini, terdapat
dua kesalahan ejaan. Yang pertama ialah kesalahan ejaan perkataan ‘kehila-ngan’
yang sepatutnya ditulis sebagai ‘kehilangan’. Kesalahan ejaan yang kedua ialah
pada perkataan ‘iksteri’ yang sepatutnya ditulis sebagai ‘isteri’.
Contoh ayat yang menggunakan ejaan yang betul ialah:
“Anak-anak kehilangan ibu bapa
tempat bergantung, ibu bapa kehilangan anak-anak yang mereka sayangi, isteri
kehilangan suami dan suami kehilangan isteri dan sebagainya.”
Kesalahan ejaan yang seterusnya ialah dalam ayat:
“Bagaimanapun, tidak akan ada satu
keputusan yang adil akan diambil terhadap Israel kerana selama ini pun Israel
sentiasa dilihat tidak pernah melalukan kesalahan. Sebaliknya, jika ia
membabitkan uma Islam, segala kesalahan akan ditujukan kepada mereka.”
Dalam petikan ini juga terdapat dua kesalahan ejaan. Yang pertama
ialah dalam perkataan ‘melalukan’ yang sepatutnya dieja sebagai
‘melakukan’. Manakala kesalahan yang sedua ialah perkataan ‘uma’ Islam yang
sepatutnya dieja sebagai ‘umat Islam’. Contoh petikan yang dieja dengan betul
ialah:
“Bagaimanapun, tidak akan ada satu
keputusan yang adil akan diambil terhadap Israel kerana selama ini pun Israel
sentiasa dilihat tidak pernah melakukan kesalahan. Sebaliknya, jika ia
membabitkan umat Islam, segala kesalahan akan ditujukan kepada mereka.”
Tanda Baca
Selain daripada
kesalahan ejaan, dalam rencana ini juga turut terdapatnya kesalahan tanda baca.
Terdapat beberapa ayat yang mempunya kesalahan tanda baca yang dapat dilihat.
Tanda baca merupakan salah satu perkara penting yang perlu diberi perhatian
oleh penulis. Hal ini kerana sesetengah ayat yang menggunakan tanda baca yang
salah akan membawa maksud yang berlainan dari maksud asal yang ingin
disampaikan. Antara petikan ayat yang menggunakan tanda baca yang salah ialah:
“Apa kah Amerika Syarikat
mempunyai kewibawaan untuk menasihati Israel supaya memberhentikan serangan
sedangkan dalam perang terhadap Iraq, Amerika Syarikat melakukan apa saja tanpa
mendengar pandangan dunia.”
Dalam petikan ini,
terdapat kesalahan penggunaan tanda baca. Hal ini dapat dilihat apabila penulis
menggunakan perkataan ‘apakah’ iaitu yang membawa maksud persoalan atau
pertanyaan. Oleh disebabkan itu, ayat tersebut perlu digunakan tanda soal (?)
di hujung ayat. Contohnya:
“Apakah Amerika Syarikat
mempunyai kewibawaan untuk menasihati Israel supaya memberhentikan serangan
sedangkan dalam perang terhadap Iraq, Amerika Syarikat melakukan apa saja tanpa
mendengar pandangan dunia?”
Keadaan ini sama juga dalam petikan ayat:
“...apakah negara kuasa besar
itu mahu Israel kencing berlari pula.”
Dalam ayat ini juga penulis menggunakan perkataan ‘apakah’
iaitu penanda ayat tanya atau ayat soal. Oleh itu, penulis sepatutnya
meletakkan tanda soal (?) di akhir ayat tersebut sebagai tanda ayat tanya.
Contohnya:
“...apakah negara kuasa besar
itu mahu Israel kencing berlari pula?”
Selain daripada menggunakan ayat tanya ‘apakah’, penulis juga
menggunakan kata soal ‘apa’ namun tidak juga menggunakan tanda soal (?). Ini
dapat dilihat dalam petikan:
“Apa ertinya kemenangan jika ia
menjadi ratapan ribuan keluarga yang menerima kesan keatas kematian orang yang
tersayang.”
Kesalahan dalam petikan ayat ini juga sama seperti kesalahan dalam
ayat sebelum ini iaitu tidak menggunakan tanda soal (?). Dalam ayat ini tanda
soal perlu digunakan kerana penulis menggunakan ayat tanya ‘apa’. Contoh ayat
ini yang menggunakan tanda soal (?) ialah:
“Apa ertinya kemenangan jika
ia menjadi ratapan ribuan keluarga yang menerima kesan keatas kematian orang
yang tersayang?”
Selain daripada kesalahan penggunaan tanda soal (?) dalam rencana
ini juga terdapat kesalahan penggunaan huruf besar. Seperti yang sedia maklum,
penggunaan huruf besar hanya digunakan pada awal ayat dan kata nama khas
sahaja. Contoh kesalahan penggunaan huruf
besar dalam rencana ini ialah:
“DAlam peperangan, sebarang
langkah bermula daripada provokasi.”
Dalam petikan ayat diatas dapat dilihat bahawa penulis menggunakan
huruf besar pada dua huruf dalam perkataan pertama. Sedangkan yang sepatutnya
adalah hanya digunakan pada huruf pertama dalam perkataan pertama sahaja.
Contohnya:
“Dalam peperangan, sebarang
langkah bermula daripada provokasi.”
Kesalahan Kata
Dalam rencana ini juga terdapat beberapa kesalahan dalam pemilihan
kata. Perkara ini sepatutnya dielakkan oleh penulis. Hal ini kerana ia hanya
akan menunjukkan kelemahan penulis dalam menulis. Antara petikan ayat yang
mempunyai kesalahan dalam pemilihan kata ialah:
“Dengan tersiarnya kenyataan angkuh
Olmert di televisyen, secara spontan timbul bibit menyampah kepadanya yang
meluap-luap, terutama bila melihat raut wajahnya yang tidak sedikit pun kelihatan ciri-ciri kemanusiaan.”
Dalam petikan ayat ini kita dapat lihat penulis menggunakan
perkataan ‘bila’ yang sepatutnya digantikan dengan ‘apabila’. Hal
ini kerana ‘bila’ adalah kata tanya sedangkan penulis tidak menunjukkan ayat tersebut sebagai ayat
tanya. Sepatutnya ayat yang betul ialah:
“Dengan tersiarnya kenyataan angkuh
Olmert di televisyen, secara spontan timbul bibit menyampah kepadanya yang meluap-luap,
terutama apabila melihat raut wajahnya yang tidak sedikit pun kelihatan ciri-ciri kemanusiaan.”
Kesalahan dalam pemilihan kata yang seterusnya ialah:
“Atau, adakah inilah niat
sebenar mereka untuk membunuh sesama manusia.”
Dalam ayat ini penulis menggunakan pengulangan kata penegas iaitu ‘kah’
dan ‘lah’. Sepatutnya penulis tidak perlu menggunakan kata penegas ‘lah’
dalam perkataan ‘inilah’. Sepatutnya:
“Atau, adakah inilah niat sebenar mereka untuk
membunuh sesama manusia.”
Kesalahan Ayat
Selain daripada beberapa kesalahan seperti kesalahan ejaan,
kesalahan tanda baca dan lain-lain, dalam rencana ini juga terdapat kesalahan
ayat. Kesalahan ayat ini merangkumi kesalahan dalam penggunaan sesuatu
perkataan iaitu tidak menggunakan perkataan tersebut pada tempat yang
sepatutnya. Dalam rencana ini terdapat tiga kesalahan ayat yang telah dilakukan
oleh penulis.
Kesalahan dalam pemilihan kata yang pertama ialah:
“Memang, peluru tidak bermata,
tetapi apakah perlu peluru itu ditembak ke sasarannya yang sah ramai manusia.”
Dalam ayat ini sepatutnya penulis perlu menggunakan ‘terdapat’
untuk menunjukkan terdapat ramai manusia pada sasaran peluru tersebut. Contoh
ayat yang betul ialah:
“Memang, peluru tidak bermata,
tetapi apakah perlu peluru itu ditembak ke sasarannya yang sah terdapat ramai
manusia.”
Kesalahan ayat yang kedua ialah:
“Bagaikan seorang manusia yang tidak
berperasaan dan tidak peduli tentang pandangan dunia terhadap negaranya, Olmert
dengan kasar mengatakan bahawa negaranya akan bertindak balas sekeras-kerasnya
rakyat Palestin.”
Dalam ayat ini pula, penulis sepatutnya menggunakan ‘terhadap’
pada kata rakyat Palestin. Hal ini kerana bagi menunjukkan tindak balas yang
akan dilakukannya terhada rakyat Palestin. Contoh ayat yang betu ialah:
“Bagaikan seorang manusia yang tidak
berperasaan dan tidak peduli tentang pandangan dunia terhadap negaranya, Olmert
dengan kasar mengatakan bahawa negaranya akan bertindak balas sekeras-kerasnya
terhadap rakyat Palestin.”
Kesalahan ayat yang ketiga ialah:
“Memang, peluru tidak bermata tetapi
apakah perlu peluru iti ditembak ke sasarannya yang sah terdapat ramai manusia.
Atau, adakah ini niat sebenar mereka untuk membunuh sesama manusia.”
Dalam ayat ini sepatutnya penulis menggabungkan dua ayat tersebut
menjadi satu ayat. Ini kerana penulis menggunakan kata hubung ‘atau’ di
awal ayat kedua. Sepetutnya ayat tersebut ditulis:
“Memang, peluru tidak bermata tetapi
apakah perlu peluru iti ditembak ke sasarannya yang sah terdapat ramai manusia atau,
adakah ini niat sebenar mereka untuk membunuh sesama manusia?”
Kesimpulan
Sebagai
kesimpulannya, dapatlah dirumuskan bahawa setiap penulis perlu menggunakan
pendekatan penulisan yang betul seperti yang telah disarankan oleh Prof. Awang
Sariyan dalam bukunya Tertib Mengarang Asas
Retorik untuk Pelajar dan Pendidik.
Penedekatan tersebut adalah seperti yang telah dibincangkan iaitu kesatuan
gagasan, kepaduan, penekanan atau penegasan, kepelbagaian, kesejajaran, serta
penalaran dan logika. Dengan menggunakan pendekatan tersebut, dapat
menghasilkan ayat yang berkesan serta menarik minat pembaca untuk membaca hasil
tulisan penulis. Jika pendekatan penulisan yang betul ini tidak digunakan, ia
hanya akan menyebabkan sesuatu hasil tulisan itu tidak mantap dan juga boleh
menyebabkan pembaca hilang minat untuk membaca.
Selain daripada
itu, penulis juga perlu memberi perhatian yang lebih kepada aspek bahasa
seperti tanda baca yang betul, ayat yang betul dan berkesan, dan yang paling
penting ejaan. Penulis sepatutnya bertanggungjawab dalam meminimumkan kesalahan
aspek bahasa dengan sebaik mungkin kerana jika terdapat kesalahan bahasa dalam
penulisan hanya akan mencerminkan kelemahan penulis dalam menulis sesuatu
perkara. Hal tersebut juga dapat menghilangkan minat pembaca dari terus membaca
hasil karya penulis.
BIBLIOGRAFI
Awang Sariyan, 1999. Tertib Mengarang Asas Retorik
untuk Pelajar dan Pendidik. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan Edisi Keempat (cetakan tahun 2007). Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rogayah A.
Hamid, 2009. Pedoman Bahasa Melayu : Koleksi Lembar Bahasa 1. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
No comments:
Post a Comment